Ik ben Suzanne, chief electronics van onze boot. Eerder dit jaar heb ik een blog geschreven over mijn departement, dus hier een kleine update!

Nadat al onze elektrische systemen gebouwd zijn, is het natuurlijk tijd om deze te testen. Dus, laten we beginnen bij het begin: Is de carbon box waarin wij al onze elektrische systemen willen bouwen wel waterdicht? Helaas bleek dit niet zo te zijn en moesten we deze alsnog waterdicht maken. De eerste les was hier al geleerd: Zelf als je denkt dat de simpelste dingen zullen werken, is dit lang niet altijd het geval.

Tijdens het bouwen van de accu gaat het testen verder. Zijn alle modules wel goed opgebouwd? Maken alle batterijen goed contact met elkaar? Hebben ze de interne weerstand die we verwachten dat ze hebben? Heeft de uiteindelijke batterij wel de juiste capaciteit van 1500 Wh? Dit leek allemaal goed te gaan waardoor we eindelijk konden beginnen met het inbouwen van de accu.

Nu kan dan het leuke deel van het testen beginnen. Werkt ons battery managment system wel goed met het balanceren van de batterij? Hoewel dit het goed leek te doen, is af en toe kortsluiting hier en daar niet altijd te voorkomen. Het leven zou zoveel makkelijker zijn als batterijen een uitknop hadden!

Een van de belangrijkste dingen om te testen is of de kabelboom wel goed in elkaar zit. Dit gebeurt met het ‘doorpiepen’ van de kabels. Hiervoor gebruik je een multimeter die een piepje geeft als er contact is tussen de twee draden. Hierbij is het belangrijk dat er precies evenveel piepjes zijn als connecties, zodat je zeker weet dat er geen kortsluiting is of dat er een connectie mist.

Eindelijk kan dan getest worden of alle elektrische systemen goed samenwerken. Gaat onze energybox echt leven op het moment dat er 24V-knopje aan gaat op het dashboard? Klikt het motor relay als de motor aan moet? Laad de batterij op als we het zonnepaneel relay aanzetten? Krijgen we alle juiste CAN-berichten binnen en laten ze niet iets geks zien?

Zoals gebruikelijk bij nieuwe systemen werkt niet alles de eerste keer. Het is uitgebreid puzzelen met zowel mensen van het huidige electronics department als van het oude team. Met dit soort systemen gebeurd het vaak dat als je een oplossing voor het ene probleem vindt, dit vervolgens een nieuw probleem creëert wat wij dan weer moeten oplossen.

De afgelopen week was vrij hectisch, want alle onderdelen moeten werken voor de eerste grote test. We kregen te maken met een paar kleine kortsluitingsproblemen (wáárom hebben batterijen geen uitknop?), gesmolten gereedschap, software dat een update moet krijgen, kabels die gebroken zijn waardoor opeens niets meer met elkaar werkt, etc… Hierdoor voelt het soms alsof het nooit zal gaan werken.

Toch, uiteindelijk, als alles weer in elkaar zit, alles met elkaar communiceert en er geen rare berichten zijn, is het tijd om de motor aan te zetten. Het euforische gevoel dat er door de werkplaats heen gaat als je het prachtige gekrijs van de motor voor het eerst hoort maakt echt alles goed.

Laatste Blogitems

Reacties