In 2005 richtte een aantal Maritieme Techniek studenten het TU Delft Solar Boat Team op. Het jaar erna werd het winnen van de “Frisian Solar Challenge” als doel gesteld én behaald. In navolging van dit succes werd in 2008 een tweede Team opgericht dat een geheel nieuwe boot ontwierp. Hiermee was het Team in staat de toppositie te prolongeren.

Elke twee jaar werd er een volledig nieuwe boot ontworpen en gebouwd. Het jaar erna werd deze boot geüpgrade en geoptimaliseerd, waarbij het huidige team leerde van de fouten die het jaar daarvoor gemaakt waren. Dit jaar is er echter voor gekozen een geheel nieuwe boot te bouwen in plaats van de Solar Boat van 2016 te optimaliseren.

Vanaf 2010 is de overstap naar draagvleugels gemaakt. Hiermee werd een compleet nieuwe manier van varen geïntroduceerd. De twee teams die volgden, maakten ook gebruik van draagvleugels maar waren helaas niet in staat om te winnen in de Dutch Solar Challenge.
Na vier jaar is het team een nieuwe weg in geslagen. De boot vaart nu op twee zogeheten strutten, T-vormige draagvleugels. Tijdens het varen komt de romp geheel uit het water, wat een spectaculair gezicht is. Met dit concept is in 2015 een snelheid van 51 km/u bereikt, een record binnen het Team. In 2016 werd dat record weer verbroken met een snelheid van 55 km/h.

Team 2016

Het team van 2016 heeft de romp volledig opnieuw ontworpen en zijn de vleugels verbeterd. Hierdoor kon deze boot snelheden van wel 55 km/h halen, wat een record is binnen het team!

Dit jaar werd er deelgenomen aan de Dutch Solar Challenge waar een tweede plaats werd behaald. Ook werd er meegedaan aan de Monaco Solar Boat challenge waar een tweede plaats is behaald en de boot is bekroond met de Riva beauty award!

Team 2015

Voor de boot van 2015 is de boot gebruikt die in door het team van 2014 is gebouwd als basis genomen. Zij hebben vooral de aandrijving aangepast waardoor de boot in staat was een snelheid van 51 km/h te bereiken.

De boot heeft in 2015 een derde plaats op de Solar1 Cup behaald en de design award gewonnen op de DONG Energy Solar Challenge.

Team 2014

Met deze boot gooide het 2014 team hoge ogen: het was de eerste boot met een dubbel T-strut draagvleugelconfiguratie die ooit aan de start was verschenen van de DONG Energy Solar Challenge. De boot heeft twee steunpunten in het water, wat hem naast de eigenschappen van een vliegtuig, ook eigenschappen van een fiets geeft.

Team 2012

In 2012 is het team, toen nog onder de naam Delta Lloyd Solar Boat Team, er weer in geslaagd een boot te ontwikkelen die op verschillende snelheden vlak boven het water kan zweven.

Er wordt gebruik gemaakt van draagvleugels, die het hele schip uit het water tillen. Op hoge snelheden wordt de invalshoek van alle vleugels veranderd, zodat er minder lift wordt gegenereerd.

Team 2010

In 2010 is het team voor de eerste keer aan de slag gegaan met het gebruik van draagvleugels in het ontwerp. Met deze boot is het team derde geworden bij Frisian Solar Challenge 2010.

De draagvleugels zorgen ervoor dat de boot, wanneer deze een bepaalde snelheid bereikt, uit het water getild wordt. Zo heeft de boot een stuk minder weerstand waardoor er met hetzelfde vermogen nu ongeveer anderhalf keer zo hard gevaren kan worden als de boot in 2008.

Team 2008

In 2008 wist het team, toen nog onder de naam Delta Lloyd Solar Team, met een voorsprong van drie uur op de nummer twee de Frisian Solar Challenge te winnen met deze boot.

De boot heeft een zeer small onderwaterschip (diepgang 10 cm), waardoor de weerstand van de romp minimaal is. Dit ontwerp is zeer populair gebleken: verschillende teams hebben in de jaren na 2008 onze mal gehuurd om hun eigen solar boat te bouwen.

Team 2006

Dit is de eerste boot die het TU Delft Solar Boat Team heeft gemaakt voor de eerste versie van de Frisian Solar Challenge. Ze wisten hiermee de wedstrijd te winnen met een aanzienlijke voorsprong op de nummer twee.